TIPS & TRUCS

Toepassen van onderstaand TIPS & TRUCS zijn geheel voor eigen risico.

TIP 001 WORD, omzetten grote letters in kleine letters
TIP 003 Back-up maken en terugzetten START menu Windows 10
TIP 005 Hoe kan ik Windows Defender in- of uitschakelen
TIP 007 Geluid voor opstarten, afsluiten e.d. weer aanzetten
TIP 009 Post-it plakken op je bureaublad
TIP 011 Verkeerde datum
TIP 013 Grote bestanden versturen met WeTransfer
TIP 015 Screenshot maken via "Knipprogramma"
TIP 017 Bureaublad tonen
TIP 019 Extra kolommen in Windows Verkenner
TIP 021 Een programma starten zonder de muis te gebruiken
TIP 023 Enkele handige sneltoetsen
TIP 025 Zoekmachine wijzigen in Google
TIP 027 Hulp Online voor Microsoft programma's
TIP 029 Maak van je iPhone een hotspot
TIP 031 Bezuinigen op inkt
TIP 033 Meerdere bureaubladen
TIP 035 Twee vensters naast elkaar
TIP 037 Snelle toegang
TIP 039 WIFI inzicht
TIP 041 Vergelijk twee documenten
TIP 043 Tabblad Edge verwijderen in Internet Explorer
TIP 045 Het verborgen startmenu gebruiken
TIP 047 Windows snel vergrendelen
TIP 049 DVD afspelen in Windows 10
TIP 051 Een mooie inhoudsopgave opmaken of aanpassen in Word?
TIP 053 Weg met Snelle toegang in Verkenner
TIP 055 Startpagina instellen in Microsoft Edge
TIP 057 Google gebruiken als weerman
TIP 059 Toetsenbordinstelling wijzigen in Windows 10

 

TIP 002 Link met diverse TIPS en TRUCS
TIP 004 Hoe kan ik bluetooth inschakelen op mijn Windows 10 pc
TIP 006 Een diashow maken
TIP 008 Extra account aanmaken in Windows 10
TIP 010 DVD'S afspelen in Windows 10
TIP 012 Toetsenbord doet raar
TIP 014 Printen naar pdf
TIP 016 Zijn updates van belang
TIP 018 Veilig online winkelen
TIP 020 Inloggen zonder wachtwoord en gebruikersnaam
TIP 022 Snelle toegang uitzetten
TIP 024 Eenvoudig een YouTube-video downloaden via een website
TIP 026 Weergave verkenner aanpassen
TIP 028 Hoe maak je een snelkoppeling in Windows 10
TIP 030 Hoe stel je de anti-ransomwarefunctie in?
TIP 032 Snel inzoomen en uitzoomen
TIP 034 QR code
TIP 036 Updates beheren
TIP 038 GodMode activeren
TIP 040 Snel opstarten uitschakelen
TIP 042 Opstarten in veilige modus vanuit het aanmeldscherm
TIP 044 Bovenste rij vastzetten in Excel
TIP 046 Kleur van de muisaanwijzer aanpassen
TIP 048 Horizon in een foto rechtzetten 
TIP 050 Foto's overzetten naar pc met nieuwe Microsoft-app
TIP 052 Mobiele transfer
TIP 054 Voorlees assistent voor iPhone en iPad
TIP 056 Windows Defender in- of uitschakelen in Windows 10? 
TIP 058 Kopie van je ID maken: gebruik deze app!

 

 


TIP 001 WORD, omzetten grote letters in kleine letters

In Word zit een handige knop waarmee hoofdletters veranderen in kleine letters, of andersom. Verander op die manier de weergave zonder de tekst opnieuw te typen. Handig als u per ongeluk alles in hoofdletters hebt getypt.

Standaard staat er een hoofdletter aan het begin van een zin. Maar soms vraagt een tekst om ander hoofdlettergebruik. Gebruik de knop 'Hoofdlettergebruik' om tekst die al op papier staat, te wijzigen. Bijvoorbeeld als u per ongeluk een hele zin in hoofdletters hebt getypt. Word heeft de volgende mogelijkheden voor hoofdletters:

  • Zoals in een zin: een hoofdletter aan het begin van een zin.
  • kleine letters: alles in kleine letters geschreven, dus zonder hoofdletters.
  • HOOFDLETTERS: alles in hoofdletters geschreven.
  • Alles Beginhoofdletter: de eerste letter van alle woorden krijgen een hoofdletter.
  • oMKERING lETTERS: alle letters omkeren, dus hoofdletters worden kleine letters en andersom.

Gebruik de knop als volgt:

  • Selecteer de tekst die u wilt wijzigen.
  • Klik in het Lint, op het tabblad 'Start', op het pictogram voor Hoofdlettergebruik .
  • Klik op een van de opties.
  • De weergave wijzigt. Niet tevreden? De tekst blijft geselecteerd, dus u kunt een nieuwe keuze maken.

Nog sneller werken? Nadat u de tekst hebt geselecteerd, werkt ook de sneltoets Shift + F3. Elke keer dat u deze sneltoets gebruikt, verschijnt de tekst in een andere vorm.

TIP 002 Link met diverse TIPS en TRUCS

Dit is een link met diverse Tips enz. enz. Sla hem op bij uw favorieten: Personalcomputercare

TIP 003 Back-up maken en terugzetten START menu Windows 10

Is er veel werk gestoken in het samenstellen van het venster Start dan is het verstandig hier een back-up van te maken zodat Start na een herinstallatie weer in oude staat kan worden hersteld.
Ook handig om de indeling van Start over te zetten naar een andere computer of gebruikersaccount.
Het maken van een back-up gaat als volgt: start de Windows PowerShell (Admin) via het Win-X menu (Windows toets + X) en geef het commando: Export-StartLayout -path “D:\start.xml”, wijzig desgewenst de opslaglocatie en de bestandsnaam.
Het herstellen van het menu Start gaat via het register: maak met de register-editor in de registersleutel HKCU\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Explorer de tekenreeks registerwaarde StartLayoutFile aan, geef deze de waarde D:\start.xml (dan wel de gewijzigde locatie) en herstart Windows.
Het overzetten naar een andere computer of gebruikersaccount gaat op vergelijkbare wijze: kopieer het bestand start.xml naar de andere computer en ‘herstel’ het menu Start zoals hierboven staat beschreven.

TIP 004 Hoe kan ik bluetooth inschakelen op mijn Windows 10 pc

Via bluetooth kun je een draadloze verbinding tot stand brengen tussen twee apparaten. Zo kan je bijvoorbeeld speakers of een toetsenbord gebruiken zonder deze ergens in te pluggen. Maar hoe moet je bluetooth aanzetten in het geval van een Windows 10 pc

1.    Klik op de Windows Startknop
2.    Ga naar Instellingen > Apparaten
3.    Selecteer Bluetooth
4.    Zet de schuif bij ‘Bluetooth’ open (Windows 10 zoekt nu automatisch naar apparaten om mee te connecten)

TIP 005 Hoe kan ik Windows Defender in- of uitschakelen in Windows 10

Elke pc-gebruiker doet er goed aan om zich te beveiligen tegen hackers en virussen met een firewall. In het geval van Windows 10 heet de standaard firewall Defender. Maar hoe kan je deze pc-beveiliging inschakelen of weer uitschakelen?

1.    Klik op de Windows Startknop
2.    Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging
3.    Selecteer Windows Defender
4.    Schakel Windows Defender in of uit door de schuiven open of dicht te zetten

TIP 006 Een diashow maken

Je foto’s één voor één tonen kan, maar het wordt meteen een stuk leuker als je ze in een heuse diavoorstelling giet, bijvoorbeeld met Ashampoo SlideShow Studio – een e-mailregistratie is wel vereist. Als je dat wilt, gidst een wizard je door de verschillende stappen van de voorstelling. Je kunt alvast uit een reeks (online) thema’s putten en het is ook mogelijk de lengte van je diashow automatisch aan de gekozen achtergrondmuziek te laten aanpassen. Bij een diavoorstelling horen wellicht ook de nodige transities, met een instelbare overgangssnelheid, en ook op dit vlak schiet het programma niet tekort. De geselecteerde foto’s krijg je in miniatuur te zien en de volgorde wijzigen doe je simpelweg met de muis. Ook een logo en een (onder)titel kunnen hier een plaatsje krijgen. De uiteindelijke uitvoer wordt dan een wmv- of webm-formaat, in diverse resoluties en kwaliteiten.

TIP 007 Geluid voor opstarten, afsluiten e.d. weer aanzetten

Sinds de Fall Creators Update zijn de geluiden voor het opstarten, ontgrendelen, afmelden en afsluiten van Windows niet meer beschikbaar via het configuratiescherm, onderdeel Geluid, tabblad Geluiden. Met de optie Geluid van Windows starten afspelen is het opstartgeluid nog terug te halen, het afgespeelde geluid is echter niet meer aan te passen.
Mis je deze speciale effecten?

Na de volgende de registerwijziging kunnen de geluiden bij aanmelden, ontgrendelen, afmelden en afsluiten weer als vanouds worden
aangepast:
Navigeer met de registereditor naar de registersleutel: HKEY_Current_User\AppEvents\EventLabels en wijzig in de subregistersleutels:
SystemExit          de registerwaarde ExcludeFromCPL van 1 naar 0
WindowsLogon    de registerwaarde ExcludeFromCPL van 1 naar 0

WindowsUnlock   de registerwaarde ExcludeFromCPL van 1 naar 0
WindowsLogoff    de registerwaarde ExcludeFromCPL van 1 naar 0

TIP 008 Extra account aanmaken in Windows 10

Als er meerdere personen gebruik maken van een Windows 10-pc, is het aanmaken van een account voor elke gebruiker een handige feature.

1.    Zorg dat je bent ingelogd met een beheerdersaccount
2.    Typ ‘Instellingen’ in de zoekfunctie links onderin
3.    Klik op Instellingen in de zoekresultaten
4.    Ga naar Accounts > Familie en andere gebruikers
5.    Klik op ‘Iemand anders aan deze pc toevoegen’ of op ‘Een familielid toevoegen’
6.    Voer het e-mailadres in van degene die u wilt toevoegen
7.    Klik op Volgende8.    Klik opnieuw op Volgende

TIP 009 Post-it plakken op je bureaublad

Iedereen vergeet wel eens wat. Je kunt je beeldscherm vol plakken met de bekende gele plakkertjes, maar je kunt deze post-it's natuurlijk ook virtueel plakken op je bureaublad in Windows 7 of Windows 10.

En het mooiste van virtueel plakken is, dat je ook nog kunt kiezen tussen de verschillende kleuren. Zo maak je een snelkoppeling om snel een post-it te plakken op je bureaublad:

Windows 7 of Windows 10

  • Klik met je rechtermuisknop op je bureaublad en kies Nieuw en dan snelkoppeling
  • Vul bij locatie StikyNot.exe in
  • Geef een naam bijvoorbeeld Notitie maken
  • Kies Voltooien

TIP 010 DVD'S afspelen in Windows 10

Als je in Windows 10 een dvd wilt afspelen, lukt dat niet meteen. Vroeger startte een dvd op met Windows Media Player, maar die zit niet meer in Windows 10. Wat moet je dan doen om een dvd te spelen?
Je moet hiervoor zelf een programma installeren. We raden je het gratis programma VLC aan, dat inmiddels perfect werkt met Windows 10. VLC is open source en is volgens velen nog steeds de beste videospeler die er is.

TIP 011 Verkeerde datum

Soms doen computers dingen waardoor je ineens aan jezelf gaat twijfelen. Bijvoorbeeld wanneer Windows ineens een verkeerde datum en tijd toont en je deze hebt aangepast, om de volgende keer doodleuk te zien dat de tijd weer verkeerd staat. Wanneer dit gebeurt, dan is het probleem vrijwel zeker dat de batterij op je moederbord leeg is geraakt (hier is overigens doorgaans wel een paar jaar voor nodig, tenzij er iets anders aan de hand is). Officieel zou Windows geen last moeten hebben van het feit dat de datum en tijd niet in het geheugen van je moederbord kunnen worden opgeslagen, ware het niet dat Windows niet met de tijdserver synchroniseert wanneer de tijd teveel afwijkt van de waarden van de tijdserver. En als je je browser gebruikt terwijl tijd en datum extreem afwijken, dan kan dat tot heftige foutmeldingen in je browser leiden (omdat allerlei beveiligingscertificaten qua datum dan niet meer kloppen). De oplossing is gelukkig heel eenvoudig. Schroef je computer open en zoek naar de batterij op je moederbord (een grote zilverkleurige knoopcel. Wip deze eruit en vervang hem voor een batterij van hetzelfde soort (meestal type CR2032). Wanneer je computer start, zal je nu nog eenmaal de juiste datum en tijd moeten selecteren, daarna zal deze wel worden bewaard.

TIP 012 Toetsenbord doet raar

Dit probleem komt vaak voor en is bloedirritant. Je bent aan het typen en plotseling werken de speciale tekens niet meer. In plaats van een e met een trema (ë) typ je ineens aanhalingstekens met een e ernaast ("e). Het is niet zo vreemd dat je op zulke momenten denkt dat er iets aan de hand is met je toetsenbord. Het goede nieuws is dat dit niet het geval is, met je toetsenbord is alles in orde. Wat er in dit geval gebeurd is, is dat de taalinstelling van het toetsenbord in Windows om wat voor reden dan ook gewijzigd is. Als je merkt dat je speciale tekens niet meer werken, is dit vrij eenvoudig op te lossen. Houd de Windows-toets ingedrukt en druk vervolgens op de spatiebalk. Aan de rechterkant van het scherm verschijnt nu een lijstje met mogelijke toetsenbordindelingen waartussen direct geschakeld zal worden. Je zult merken dat je speciale tekens hierna gewoon weer als vanouds werken. In versies vóór Windows 10 schakel je tussen talen met Alt+Shift.

TIP 013 Grote bestanden versturen met WeTransfer

Verstuur grote bestanden eenvoudig via de site WeTransfer. Mensen mogen van hun mailprogramma vaak per keer maar 5 of 10 MB aan bestanden versturen. Bij de gratis webdienst WeTransfer kunt u twee- tot vierhonderd keer zo veel data in één keer versturen.

Maar liefst 2 GB aan documenten, foto's, video's, presentaties en andere bestanden kunt u via de site delen.

Ga naar www.wetransfer.com

  • Klik op Voeg bestanden toe.
  • Selecteer de bestanden die u wilt versturen.
  • Klik op Openen.
  • Er verschijnt een melding over het aantal bestanden dat geselecteerd is. Klik op het plusje om meer bestanden toe te voegen.
  • Klik in het vak Email naar en typ het e-mailadres van de ontvanger.
  • Klik in het vak Je e-mailadres en voer uw e-mailadres in.
  • Schrijf in het vak 'Bericht' eventueel een toelichting. Dit bericht wordt meegestuurd met de bestanden.
  • Klik op Versturen.

TIP 014 Printen naar pdf

Een nieuw handigheidje in Windows 10 is dat je kunt printen naar een pdf-bestand. Vroeger had je daar een apart programma voor nodig dat zich in het overzicht van apparaten en printers nestelde. Wanneer je nu iets afdrukt, kies je bij de printer Microsoft Print to PDF,  vervolgens op Afdrukken, hierna wordt gevraagd waar de pdf opgeslagen moet worden. Een slimme manier om van alles lokaal op te slaan.

TIP 015 Screenshot maken via "Knipprogramma"

Je kunt in Windows ook een screenshot maken via het 'Knipprogramma'.

  1. Open het programma 'Knipprogramma' via Start > Accessoires > Knipprogramma (of gebruik de zoekfunctie)
  2. Ga naar het scherm waar je een afbeelding van wilt maken
  3. Klik op de knop Nieuw om een nieuwe schermafbeelding te maken. Je maakt hierbij een selectie van je scherm
  4. Je kunt hierna tekst markeren op de afbeelding of gewoon de afbeelding opslaan

Via de knop Uitstellen in het Knipprogramma kun je ook instellen dat een screenshot pas na een paar seconden wordt gemaakt.

TIP 016 Zijn updates van belang

Dankzij updates blijven je soft- en hardware veilig en stabiel draaien. Als dergelijke updates niet plaatsvinden, is je apparaat een makkelijker doelwit voor virussen, malware en spyware. Daarnaast kan een niet-geüpdatete computer misbruikt worden voor cyberaanvallen of het versturen van spam. Bovendien bestaat de kans dat je apparaat minder goed gaat functioneren en / of crasht. Daarom is het niet verstandig om de updates uit te stellen of uit te schakelen.

TIP 017 Bureaublad tonen

In Windows 7 is hij duidelijker te zien, maar in Windows 10 echt zowat niet. Want wist u dat zich uiterst rechts van de klok op de taakbalk een knop bevindt? Die zit er wel degelijk, maar is inderdaad nauwelijks te zien. En wanneer u daarop klikt wordt het bureaublad getoond. En wanneer u nogmaals op de knop klikt, krijgt u het venster weer te zien waarin u aan het werk was.

TIP 018 Veilig online winkelen

De politie houdt een database bij van alle aangiften en meldingen die er binnen zijn gekomen. Voordat je een bestelling maakt, is het dus verstandig eerst bij de politie te controleren of een web shop bekend staat als fraudeur bij de politie. Daar is een handige website voor: Controleer webwinkel gegevens bij politie. Hier kun je op naam, bankrekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer checken of er meldingen over deze verkoper bekend zijn. Op deze manier bescherm je jezelf beter om voortaan veilig online te shoppen.

TIP 019 Extra kolommen in Windows Verkenner

Standaard zie je in de Windows Verkenner maar een kolom of drie waarop gesorteerd kan worden. Denk aan Naam, Gewijzigd op, Type en Grootte. Door boven aan een kolom (op de titel dus) de klikken sorteer je op de desbetreffende eigenschappen. Bij elke nieuwe klik op de kolomtitel wijzig je de sorteervolgorde. Punt is echter dat over veel bestanden meer valt te vertellen dan de 'grote vier' die we net noemden. Weten ze bij Microsoft ook, vandaar dat je extra kolommen in de Verkenner kunt toevoegen. Klik daarvoor met de rechter muisknop ergens in de titelrij. Je ziet nu al een aantal suggesties, maar de grote hoop vind je onder Meer. Selecteer daar bijvoorbeeld eens de optie Bestandsextensie en klik op OK. Direct verschijnt een kolom met de gekozen naam. In dit geval kunnen we razendsnel op bestandsextensies sorteren door op de titel van de nieuwe kolom te klikken. Zo vind je bijvoorbeeld al je pdf'jes in een map in één keer terug. Tipje tussendoor: wil je de bestandsextensies ook echt kunnen zien achter de bestandsnaam, klik dan in het Verkenner-lint op Beeld en schakel daaronder de optie Bestandsnaamextensies in.

TIP 020 Inloggen in Windows 10 zonder wachtwoord en gebruikersnaam

Start "Uitvoeren", door op de Windowstoets + R toets te drukken. Typ “netplwiz” in het invoer vak en klik op "OK". Haal het vinkje voor “Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om de computer te kunnen gebruiken” weg en klik op "OK". Geef de gebruikersnaam en het wachtwoord op van de gebruiker die je automatisch wil laten inloggen en klik op "OK". Start de computer opnieuw op om de wijzigingen van kracht te laten worden.

TIP 021 Een programma starten zonder de muis te gebruiken

Een programma starten kunt u in sommige gevallen zonder een muis te gebruiken. En wel wanneer het programma is vastgemaakt aan de taakbalk. Verkenner is standaard zo'n programma en staat als tweede programma weergegeven op de taakbalk. U kunt Verkenner dan ook starten door de Windows-toets op het toetsenbord vast te houden en vervolgens op de toets met het cijfer 2 te drukken. Verkenner zal vervolgens op de gebruikelijke manier starten.

TIP 022 Snelle toegang uitzetten

Snelle toegang is in Windows 10 de standaardweergave binnen de verkenner. Het laat de laatst gebruikte mappen en bestanden zien, zodat je die snel weer kunt openen.  Dat is op zich handig, maar als je de oude structuur van Windows 8 gewend bent, kun je gelukkig nog terug. Open een nieuw venster in de Verkenner en ga naar Beeld > Opties. Ga naar het tabblad Algemeen, als je daar niet al uitkomt, en selecteer in het menu Verkenner openen in de optie Deze PC. Als je nu de verkenner opent, krijg je gewoon weer de map Deze PC te zien, zoals dat ook in oudere Windows-versies het geval was. 

TIP 023 Enkele handige sneltoetsen

De handige toetscombinatie in Windows Alt+Tab laat je eenvoudig door alle open vensters navigeren. Je kunt daarnaast Windows in één klap te vergrendelen met Windows-toets+L. Met Ctrl+Shift+Esc open je rechtstreeks Taakbeheer en met Alt+F4 kun je direct een venster dat je open hebt staan sluiten. Als je alle open vensters in Windows wilt minimaliseren – dus niet sluiten – dan druk je op Windows-toets+D (te onthouden aan Desktop), waarna het bureaublad direct wordt getoond.

TIP 024 Eenvoudig een YouTube-video downloaden via een website

Dat er veel behoefte is aan het kunnen downloaden van YouTube-video's ontdek je wanneer je het intypt in Google. Tientallen, zo niet honderden pagina's die de mogelijkheid bieden om een video te downloaden. Maar welke kun je nu het beste gebruiken? Tja, eigenlijk zijn ze allemaal prima, dus is het net zo makkelijk om een Nederlandstalige website te nemen. Het werkt erg eenvoudig: je kopieert de URL van de video die je wilt downloaden, surft vervolgens naar www.downloadvanyoutube.nl en plakt de url in het tekstveld dat je daar ziet. Vervolgens klik je op Downloaden. In het venster dat daarna verschijnt, geef je aan op wat voor resolutie en als wat voor bestandstype je de video wilt downloaden. Klik vervolgens op Ga verder en de video zal worden voorbereid. Klik je daarna op Start download, dan wordt de video daadwerkelijk opgeslagen op je harde schijf.

TIP 025 Zoekmachine wijzigen in Google

De standaard browser in Windows 10 is niet langer Internet Explorer maar dit is Microsoft Edge. Standaard in de browser is echter zoekmachine Bing ingesteld als zoekmachine.

Het instellen van bijvoorbeeld Google als zoekmachine gaat op de volgende manier. Klik rechtsboven op de opties knop (de drie puntjes) en klik onderaan op de knop Geavanceerde instellingen weergeven. Scrol dan naar beneden naar 'Zoeken in de adresbalk met'.

Klik hier op Bing en kies voor de optie Nieuwe toevoegen. Selecteer dan bovenaan Google en klik daarna op de knop Als standaard toevoegen, vanaf dat moment zoek je weer met Google als standaard zoekmachine zodra je begint met het typen in de adresbalk.

TIP 026 Weergave verkenner aanpassen

Pas de Verkenner van Windows 10 aan om meer overzicht te krijgen. Bijvoorbeeld door bestanden in een lijst te tonen of grotere pictogrammen in beeld te zien.

Pas de weergave als volgt aan:

  • Klik in de Taakbalk op het pictogram van de Verkenner: 
  • Klik op het tabblad Beeld.
  • In de groep 'Indeling' staan de acht verschillende mogelijkheden. Klik ze om de beurt aan om te kijken of die betreffende instelling bevalt. Dit zijn de mogelijkheden:
  • Extra grote pictogrammen: toont de pictogrammen van bestanden en mappen extra groot.
  • Kleine pictogrammen: toont de pictogrammen van bestanden en mappen klein.
  • Tegels: toont de pictogrammen gemiddeld groot, als een soort 'Tegels', net als in het Startmenu.
  • Grote pictogrammen: toont de pictogrammen van bestanden en mappen groot.
  • Lijst: toont alle bestanden en mappen in een lijst onder en naast elkaar.
  • Inhoud: toont de bestanden en mappen onder elkaar, met tussenruimte.
  • Normale pictogrammen: toont de pictogrammen van bestanden en programma's op de normale grootte.
  • Details: toont de bestanden en mappen onder elkaar, met extra gegevens zoals de datum waarop het bestand of de map voor het laatst is gewijzigd.
  • Verander zo vaak u wilt van instelling. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen, is de instelling aan te klikken in het tabblad 'Beeld'. De Verkenner onthoudt de laatst gekozen instelling.

TIP 027 Hulp Online voor Microsoft programma's

Hebt u wel eens moeite met de Microsoft programma's of komt u er niet helemaal uit??
Bezoek dan deze link: Welkom bij de ONDERSTEUNING MICROSOFT

TIP 028 Hoe maak je een snelkoppeling in Windows 10

Een snelkoppeling is een verwijzing naar een programma of site dat in de vorm van een pictogram op het bureaublad te vinden is. Je kan een snelkoppeling zelf maken en dit is hoe in het geval je met een Windows 10-pc werkt:

1.    Rechtsklik op een willekeurige plek op het bureaublad
2.    Ga naar Nieuw > Snelkoppeling
3.    Geef het adres van een site op, of voer een locatie in van een programma, bestand of map.

Als je dit niet uit het hoofd weet, kan het ook via ‘Bladeren’ opgezocht worden.

4.    Klik op Volgende
5.    Geef een naam op voor de snelkoppeling
6.    Klik op Voltooien

TIP 029 Maak van je iPhone een hotspot

Wil je de internetverbinding van je iPhone met andere apparaten delen? Dat kan door van je iPhone een hotspot te maken.

Zo maak je een hotspot:

  • Tik op Instellingen.
  • Ga naar Persoonlijke hotspot en zet het aan.

Je kunt nu op drie manieren verbinding maken met de hotspot die je nu gemaakt hebt.

  1. USB: sluit je iPhone via de usb-kabel aan op een Mac of pc. Kies in de netwerkinstellingen iPhone USB.
  2. Wifi: Gebruik het wachtwoord van de hotspot. Deze vind je bij onder Persoonlijke hotspot bij de sectie Wi-Fi-toegang.
  3. Bluetooth: Schakel Bluetooth in op je iPhone en het apparaat waarmee je verbinding wilt maken. Maak verbinding met de hotspot, controleer of de codes in het Bluetooth-koppelingsverzoek overeenkomen en tik op Koppel.

TIP 030 Hoe stel je de anti-ransomwarefunctie in?

Je kunt de anti-ransomwarefunctie in Windows 10 als volgt activeren:

  1. Installeer de laatste update van Windows 10 op je computer
  2. Ga naar de zoekbalk in het Windows Startmenu
  3. Zoek Windows Defender en open het programma
  4. Klik op 'Virus- en bedreigingsbeveiliging'
  5. Ga naar 'Instellingen voor virus- en bedreigingsbeveiliging'
  6. Schakel 'Gecontroleerde mappentoegang' in.

Windows gaat nu automatisch enkele mappen in de gaten houden om te kijken of er onverwachte veranderingen plaatsvinden. Eventueel kun je bij de instellingen zelf nog andere mappen toevoegen waar je belangrijke documenten of foto's hebt staan.

TIP 031 Bezuinigen op inkt

Er bestaan weliswaar enkele tools en diensten die u toelaten zuiniger te printen, bijvoorbeeld door afbeeldingen niet mee af te drukken of printopdrachten te bundelen, maar de eenvoudigste manier om minder inkt te verbruiken doet u vanuit uw Windows printerinstellingen. Geef ‘apparaten en printers’ in als zoekopdracht. Klik uw (standaard)printer met de rechtermuisknop aan en kies Eigenschappen van printer. Open het tabblad Voorkeursinstellingen en klik op Geavanceerd. Hier vindt u de instelling als Conceptmodus of Tonerbesparende modus. Die zet u aan. Voortaan verbruikt uw printer iets minder inkt voor tekst, maar dat is nauwelijks zichtbaar op het papier. Overigens kunt u vanuit het afdrukdialoogvenster deze modus altijd nog (tijdelijk) uitzetten. Als u veel print kan dit toch een aanzienlijke besparing van inkt opleveren.

TIP 032 Snel inzoomen en uitzoomen

Soms zijn er situaties te bedenken waarin het fijn zou zijn als wat er op het beeldscherm getoond wordt net iets groter weergegeven zou kunnen worden.

Ook daar heeft Windows in voorzien. En wel door middel van de toets-combinatie Windows-toets + het plusteken om in te zoomen op iets op het beeldscherm, en Windows-toets + het minteken om uit te zoomen.

TIP 033 Meerdere bureaubladen

In Windows 10 kun je met meerdere bureaubladen tegelijkertijd werken. Een nieuw bureaublad kun je gebruiken om openstaande programma's te groeperen, en zo je pc overzichtelijker te houden als je met verschillende dingen bezig bent. Om je een bureaublad toe te voegen, klik je op de Taakweergave-knop

(naast de zoekknop) en kies je rechtsonder in je scherm voor Nieuw bureaublad. Je krijgt nu je openstaande bureaubladen te zien, met de optie om nieuwe toe te voegen. Onthoud wel dat het groeperen van programma's weer verdwijnt als je je pc afsluit.

TIP 034 QR code

Wat een barcode is weten de meeste mensen wel. Maar tegenwoordig zie je vaak in advertenties o.i.d. de QR code staan.(QR= Quick Response) Hiernaast ziet u al een voorbeeld staan. Als u met uw smartphone deze gaat scannen komt u terecht op de site van de PTCC Arnhem. Wat zou het leuk zijn als u dit ook kunt doen. Maar het is niet zo moeilijk als u denkt. Klik hier en u komt op een site terecht waar u zelf een QR code kunt aanmaken. Niet alleen een verwijzing naar een website maar ook uw adres of tekst kunt u inpakken met een QR code.  Staat echt wel professioneel op uw visitekaartje.

TIP 035 Twee vensters naast elkaar

Zet zo twee vensters naast elkaar:

  • Start Internet Explorer.
  • Boven in beeld staat een balk, met geheel rechts een kruisje. Klik ergens in die balk op een lege plek en houd de linkermuisknop ingedrukt.
  • Versleep het venster naar links.
  • Als het grootste deel van het venster links in beeld is 'verdwenen', dan verkleint het gehele venster. Er verschijnt een contour die de linkerhelft van het beeldscherm in beslag neemt. Laat de muisknop los.
  • Internet Explorer neemt nu de linkerhelft van het beeld in beslag. Doe nu hetzelfde met Word. Versleep het venster van dit programma alleen naar rechts in plaats van naar links. Bij de rechterrand aangekomen, verkleint het venster en komt het netjes naast Internet Explorer te staan.
  • Wilt u de vensters weer beeldvullend hebben? Klik dan rechtsboven in beeld op de knop met het vierkant erin, links van de knop met het  kruis.

TIP 036 Updates beheren

In Windows 10 kun je automatische updates niet uitschakelen. Vanuit veiligheidsoogpunt van Microsoft best te begrijpen. Maar het kan vervelende bijeffecten hebben. Bijvoorbeeld als een specifieke update je systeem negatief beïnvloedt of als je op een internetverbinding met datalimiet werkt. Wel kun je bepalen wanneer updates geïnstalleerd worden en Windows herstart mag worden. Hiervoor ga je naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Windows Update en kies je voor Geavanceerde opties. Bij Kiezen op welke manier updates worden geleverd kun je tevens uitzetten dat Microsoft jouw systeem en bandbreedte inzet voor het verspreiden van updates.

TIP 037 Snelle toegang

In Verkenner heb je in het linker paneel het onderdeel Snelle toegang. Je kunt hier zelf mapjes naartoe slepen zodat ze altijd snel binnen handbereik zijn. Wanneer je de verkenner opent, krijg je meteen een overzicht van alle Snelle toegang-onderdelen. Ook vult Snelle toegang zich automatisch met locaties die je vaak bezoekt. Door op de punaise te klikken, zorg je ervoor dat de locatie vastgepind blijft. Druk je in het linker paneel met de rechtermuisknop op Snelle Toegang en Opties dan kun je zelf aanpassingen doen. Bij Verkenner openen in kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de verkenner altijd in (Deze) Computer te openen. Bij Privacy kun je instellen dat recent gebruikte locaties niet in Snelle toegang verschijnen.

TIP 038 GodMode activeren

Wil je diep in de instellingen duiken en een overzicht van alle instellingen van Windows, dan hebben we de zogenoemde Windows 10 GodMode nodig. Maak een nieuwe map aan (Ctrl+Shift+N), waar je deze map aanmaakt is onbelangrijk.
Geef deze map de naam GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} mee en je ziet meteen dat het icoontje verandert. Wanneer je het mapje nu opent, kom je in een uitgebreid instellingenvenster. Welkom in de GodMode!

TIP 039 WIFI inzicht

Een vreemd onderdeel van Windows 10 is Wi-Fi-inzicht. Hiermee kun je toegang tot je draadloze netwerk delen zonder het wachtwoord persoonlijk af te geven. Wi-Fi-inzicht deelt de toegangsgegevens van bekende draadloze netwerken met contactpersonen. Het erge is dat het standaard ingeschakeld is! Ga naar Instellingen / Netwerk en internet / Wi-Fi-instellingen beheren en zet het schuifje uit bij Verbinding maken met netwerken die worden gedeeld met mijn contactpersonen.

TIP 040 Snel opstarten uitschakelen

Wanneer de computer telkens opnieuw start in plaats van normaal af te sluiten, kan dat een aantal oorzaken hebben. Het zou kunnen wijzen op een probleem
met de functie ‘Snel starten’ of met de usb. We lopen hier beide mogelijkheden na.

Het uitschakelen van Snel opstarten kan problemen tijdens het afsluiten verhelpen.
In sommige gevallen levert de instelling ‘Snel starten’ problemen op.

Hiervoor klik je met de rechter muisknop op »Start« en kies je »Energiebeheer«.
Klik aan de  rechterkant op de link »Extra energieinstellingen« en klik in het nieuwe venster in de linker kolom op »Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen«.
Klik op de link »Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn« en haal het vinkje weg bij »Snel opstarten inschakelen (aanbevolen)«.
Bevestig de nieuwe instelling met »Wijzigingen opslaan« en sluit de pc af.
Als dit niet de oplossing is, zet dan het vinkje weer terug.

TIP 041 Vergelijk twee documenten

Weet je niet meer welk document het juiste document was? In Word 2013 kan je twee documenten met elkaar vergelijken en uitsluitend de wijzigingen tussen beide documenten weergeven. Handig! De documenten die met elkaar worden vergeleken, worden niet gewijzigd. De resultaten van dit type vergelijking worden standaard weergegeven in een nieuw, derde document.

1. Open de documenten die je wil vergelijken
2. Klik op het tabblad Controleren (Review). In de groep Vergelijken (Compare) kies je vervolgens Vergelijken… (Compare…)compare
3. Onder Oorspronkelijk document kies je het document dat je als oorspronkelijk document wil gebruiken
4. Onder Gereviseerd document kies je het andere document dat je met het oorspronkelijke document wilt vergelijken.
5. Kies OK
6. Verwijder witruimte tussen alinea’s met dezelfde stijl

TIP 042 Windows 10 opstarten in veilige modus vanuit het aanmeldscherm

Ook al werkt het niet meer met F8, er is tóch nog een manier om Windows te laten starten in veilige modus door middel van het indrukken van een toets tijdens het starten. Start de pc opnieuw op. Wanneer het aanmeldingsscherm wordt getoond, houd je de Shift-toets ingedrukt en klik je op Voeding / Opnieuw opstarten. Nu werkt het proces hetzelfde als via de andere optie: de pc zal nu nogmaals opnieuw starten, waarna er een lijst met opties wordt getoond. Optie 4 (of F4) laat je de pc in veilige modus opstarten, optie 5 of (F5) laat je de pc opstarten in veilige modus met netwerk.

TIP 043 Tabblad Edge verwijderen in Internet Explorer

  • Ga in IE naar Instellingen --> Internetopties.
  • Ga naar het tabblad Geavanceerd.
  • Ga naar de sectie Webpagina's bekijken en schakel de optie Knop verbergen (naast de knop Nieuw tabblad) waarmee Microsoft Edge wordt geopend in.

TIP 044 Bovenste rij vastzetten in Excel

Veel mensen die in Excel werken lopen tegen de vraag aan hoe ze de bovenste rij vast kunnen zetten, zodat hij bij het naar beneden scrollen zichtbaar blijft. Met deze 3 stappen is dat zo geregeld:

  •  Open het Excel-bestand
  •  Kies het tabblad ‘Beeld’
  •  Klik op Bovenste rij blokkeren 

TIP 045 Het verborgen startmenu gebruiken

Het klinkt geheimzinnig, maar er is een verborgen startmenu in Windows 10. Je weet dat als je met de linker muisknop op het Windows- icoon linksonder aan de taakbalk klikt, het startmenu opent. Je kunt echter ook op de rechter muisknop klikken. Nu komt het zogenaamd verborgen startmenu tevoorschijn. In dit menu kun je snel naar de meest gebruikte systeemprogramma’s en naar de onderdelen van het configuratiescherm.

TIP 046 Kleur van de muisaanwijzer aanpassen

 

Vaak het pijltje op het beeldscherm kwijt? Verbeter dan de zichtbaarheid door de kleur van de muisaanwijzer aan te passen.

Het is handig om te allen tijde de muisaanwijzer goed te zien. Als u soms problemen hebt met het vinden van de aanwijzer, kan het handig zijn om de kleur aan te passen. 

  • Klik op de Startknop.
  • Klik op het pictogram van het tandwiel .
  • Klik op Toegankelijkheid.
  • Klik in het linkermenu op Muis.
  • Onder 'Kleur van de aanwijzer' staan drie mogelijkheden: wit, zwart of afhankelijk van het object waarover de muis staat. Klik op de gewenste optie. Ook de grootte kunt u hier aanpassen.

TIP 047

Als je je pc even onbeheerd achterlaat en niet wilt dat anderen er toegang tot kunnen hebben, is het een goed idee om hem te vergrendelen. In het geval van een Windows computer gebruik je daarvoor de volgende sneltoets: Windowstoets + L

TIP 048 Horizon in een foto rechtzetten

In Windows 10 zit standaard de gratis app Foto's. Hiermee kunnen gebruikers kleine fotobewerkingen doen. Een scheve horizon herstelt u op de volgende manier:

  • Klik in de app Foto's op een foto.
  • Klik rechtsboven op Bewerken. Klik bij de (Fall) Creators Update van Windows 10 eerst op Bewerken en maken.
  • Klik op Bijsnijden en draaien.
  • Klik met de linkermuisknop op het witte bolletje naast '0 graden' en houd de muisknop ingedrukt.
  • Beweeg naar boven of beneden totdat de horizon rechtstaat. Hulplijnen verschijnen automatisch in beeld zodat u de horizon goed horizontaal kunt plaatsen.
  • Bevalt het resultaat u niet, klik dan op Opnieuw instellen. Klik op Gereed als u wel tevreden bent over het resultaat.
  • U kunt nu verdere bewerkingen maken of de foto opslaan. Kies voor Een kopie opslaan als u de originele foto wilt behouden. Kies voor Opslaan als u de bewerking wilt toepassen op het origineel.

TIP 049 DVD afspelen in Windows 10

In Windows 10 kan je in principe niet zomaar een DVD afspelen. Er moet namelijk eerst een app geïnstalleerd worden die het afspelen mogelijk maakt. Dit kan via de Windows 10 App Store op twee manieren: betaald en gratis. De betaalde variant heet ‘Windows DVD-speler’ en de gratis variant heet ‘VLC Media Player’. Installeer een van deze apps en plaats de DVD in de disc-drive van de pc. Bij het opstarten zal automatisch de geïnstalleerde app worden gebruikt of krijg je de mogelijkheid om hem te selecteren

TIP 050 Foto's overzetten naar pc met nieuwe Microsoft-app

Microsoft heeft een app uitgebracht, Microsoft Photos Companion, die foto's direct overzet van de smartphone naar de pc.

Er zijn verschillende manieren om foto's over te zetten van de smartphone naar de computer. Microsoft voegt daar voor gebruikers van Windows 10 een app aan toe.

Hoe werkt het?
De Microsoft Photos Companion moet van het overzetten kinderspel maken. De pc en de smartphone (of tablet) moeten verbonden zijn met hetzelfde netwerk. Scan vervolgens een zogeheten QR-code om de verbinding te leggen tussen computer en smartphone. Selecteer de foto's die u wilt overzetten: ze verschijnen vrijwel direct op de computer in de app Foto's van Windows 10.

De app is er voor iPhone/iPad en Android-apparaten

TIP 051 Een mooie inhoudsopgave opmaken of aanpassen in Word?

Nadat u in Word een inhoudsopgave hebt gemaakt, kunt u het uiterlijk ervan aanpassen. U kunt bijvoorbeeld de indeling of de tekstopmaak wijzigen, selecteren hoeveel koppen u wilt weergeven of kiezen of u stippellijnen wilt weergeven tussen de vermeldingen en paginanummers. Klik hier en volg de stappen

TIP 052 Mobiele transfer

U wilt foto’s en videoclips van het hele gezin graag tot één grote video samensmelten. De kans is echter groot dat die mediabestanden
zich op verschillende mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, bevinden, zowel van Android als iOS. Een makkelijke manier om de diabestanden op uw pc met OpenShot Video Editor te verzamelen, is met behulp van de gratis tool ScanTransfer (www.scantransfer.net). Die installeert u op uw pc, waarna u het juiste ip-adres selecteert en vervolgens met de mobiele apparaten een kiekje van de qr-code neemt. Als het goed is, start de mobiele browser automatisch op en hoe. u maar +Select Files aan te klikken om alle gewenste mediabestanden naar uw pc over te hevelen. U hoeft daarvoor zelfs geen mobiele app te installeren.

TIP 053 Weg met Snelle toegang in Verkenner

De Windows 10 Verkenner heeft ten opzichte van vorige Windows-versies weer een ietwat ander uiterlijk gekregen. En nieuwe functies. Een daarvan is Snelle toegang, maar daar zit lang niet iedereen op te wachten. Deactiveren is gelukkig een optie. Maar dat wil niet zeggen dat je alles even handig vindt. Sommige dingen zijn eenvoudig aan te passen. Neem nu de optie Snelle toegang. Je kunt er rap bestanden in bepaalde mappen als Downloads, Documenten, Afbeeldingen en meer terugvinden, inclusief recentelijk geopende mappen. Handig, maar omdat dit blokje helemaal bovenaan in de linker Verkenner-kolom staat, schuiven andere ook belangrijke onderdelen een stuk naar beneden. 

TIP 054 Voorlees assistent voor iPhone en iPad

Dat het mogelijk is om audiobooks op je iPad te zetten, is geen nieuws. Maar wist je dat het ook mogelijk is om gewone boeken voor te laten lezen? Om dit te doen, gebruik je een optie die eigenlijk bedoeld is voor slechtzienden. Ga naar Instellingen / Algemeen / Toegankelijkheid / Spraak en schakel de optie Spreek scherm uit in. Wanneer je dit hebt gedaan, open je iBooks of een andere app waarin je een document hebt dat je wilt laten voorlezen. Wanneer je het boek voor je hebt, sleep je met twee vingers van bovenaan het beeldscherm omlaag, waarna het menu Spraak verschijnt. Kies de gewenste snelheid (schildpad voor trager, haas voor sneller) en leun nu rustig achterover. Je iPad zal de tekst op het scherm voorlezen. Natuurlijk is de stem even wennen en is de spraak niet super natuurlijk, maar in alle eerlijkheid went dat snel. En het is superfijn dat de tekst voor je gelezen wordt, zodat jij eventueel iets anders kunt gaan doen.

Tip 055 Startpagina instellen in Microsoft Edge

Wie Edge start, wil natuurlijk het liefst meteen een leuke of handige website in beeld krijgen. Welke pagina er als eerste opent, bepaalt u zelf. Die site is de zogenaamde startpagina. Tijdens het internetten is de startpagina snel te openen via een speciale knop. Deze knop moet u wel eerst activeren.
Startpagina instellen en knop Startpagina activeren:

  • Start Edge.
  • Klik rechtsboven op de knop met de drie stipjes.
  • Klik op Instellingen.
  • Blader naar beneden in het menu en klik op Geavanceerde instellingen weergeven.
  • Bovenaan staat 'De knop Startpagina weergeven' en eronder staat 'Uit' met een wit schuifje ervoor met een zwarte stip erin. Klik in het schuifje rechts van de zwarte stip.

Het schuifje wordt blauw, de zwarte stip links wordt een witte stip rechts, en er staat nu 'Aan' rechts van de schuif. De knop Startpagina is nu zichtbaar in Edge. Stel nu een startpagina in. 

  • Klik op Startpagina.
  • Een menu klapt uit. Klik op Een specifieke pagina
  • Typ in het veld 'Een URL invoeren' het webadres van de site die u als startpagina wilt instellen.
  • Klik naast het invulveld op het pictogram van de diskette.
  • De startpagina is ingesteld. Klik op een leeg plekje van de geopende website om het menu te verlaten.

Edge opent voortaan direct de ingevulde website als u de browser start. Klik linksboven op het plaatje van een huisje om tijdens het internetten naar de startpagina te gaan.

TIP 056 Hoe kan ik Windows Defender in- of uitschakelen in Windows 10? 

Elke pc-gebruiker doet er goed aan om zich te beveiligen tegen hackers en virussen met een firewall. In het geval van Windows 10 heet de standaard firewall Defender. Maar hoe kan je deze pc-beveiliging inschakelen of weer uitschakelen?

1.    Klik op de Windows Startknop

2.    Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging

3.    Selecteer Windows Defender

4.    Schakel Windows Defender in of uit door de schuiven open of dicht te zetten

TIP 057 Google gebruiken als weerman

Wat gaat het weer doen? Kunnen we bbq' en of moeten de regenlaarzen aan? De zoekmachine Google weet het razendsnel.

  • Surf naar www.google.nl
  • Typ in de zoekbalk 'weer' en de stad waarvan u het weer wilt zien.
  • Voilà! Direct verschijnt het actuele weer, plus de verwachting een week vooruit. Dit weerbericht is interactief. Dat wil zeggen dat u op elke weergegeven dag kunt klikken voor een detailoverzicht.
  • Daarnaast zijn er drie knoppen, 'Temperatuur', 'Neerslagkans' en 'Wind', die deze informatie voor de geselecteerde dag weergeven.

Deze zoekactie werkt voor alle steden en dorpen ter wereld. Dus u kijkt zo heel snel wat het weer op uw vakantiebestemming is.

TIP 058 Kopie van je ID maken: gebruik deze app!

Een kopie van je identiteitskaart of paspoort is vaak nodig voor een nieuwe baan, hypotheek of soms zelfs voor verblijf in een vakantiepark. Het zijn voorbeelden uit de praktijk waarbij je een kopie van je ID moet inleveren. Nu lijkt het eenvoudig om een foto te maken met je smartphone en deze vervolgens te mailen. Als je ID kopie maakt en deze vervolgens verstuurd kan er identiteitsfraude mee gepleegd worden. Daar heeft de Overheid iets op bedacht: de app KopieID.

Er is door de Overheid een app gemaakt waardoor je door een paar eenvoudige stappen een veilige kopie kunt maken van je paspoort, rijbewijs of id-kaart met gebruik van je smartphone. Dit werkt als volgt:

  • Download de app: KopieID voor iPhone
  • Installeer de app en open de app
  • Kies voor Maak een veilige kopie van identiteitsbewijs
  • Maak een foto van het document
  • Streep het BSN nummer door en geef aan waarvoor het bedoeld is
  • Kies Verstuur om het document te mailen

TIP 059  toetsenbordinstelling wijzigen in Windows 10

Vervelend als het toetsenbord raar doet, maar gelukkig is dat euvel snel verholpen. Druk tegelijk op de toetsen Ctrl en Shift. Blijven de rare of vreemde tekens? Doe dan het volgende:

  • Klik op Starten.
  • Klik op Instellingen > Tijd en taal.
  • Klik in het overzicht aan de linkerkant op Regio en taal.
  • Onder 'Talen' staat als het goed is 'Nederlands'. Klik hierop en vervolgens op Opties.
  • Onder 'Toetsenbord' staan een of meer toetsenborden. Het juiste toetsenbord is 'Verenigde Staten (Internationaal) Qwerty'.
  • Staat dit toetsenbord er niet? Klik dan op Een toetsenbord toevoegen en klik vervolgens op het juiste toetsenbord.
  • Heb u twee toetsenborden staan? Verwijder de verkeerde, zodat alleen 'Verenigde Staten (Internationaal) Qwerty' er nog staat. Hierdoor wisselt u namelijk niet meer per ongeluk van toetsenbordinstelling. U verwijdert een verkeerd toetsenbord door erop te klikken en vervolgens op Verwijderen te klikken.